Ξενοφώντα ελληνικά 2,2,1

Σενάριο διδασκαλίας με χρήση ΤΠΕ

Εφαρμογή: Παρασκευή 4 Νοεμβρίου και Τετάρτη 9 Νοεμβρίου 2011

Τμήμα: Α3 2ου Γενικού Λυκείου Σερρών.

Καθηγητής: Στάθης Παπακωνσταντίνου.

Χώρος: Εργαστήριο πληροφορικής ( έρευνα) αίθουσα διδασκαλίας (παρουσίαση)

Αριθμός ομάδων: 6    (4,4,4,4,4,3)

Εργαλεία ΤΠΕ - Λογισμικά:  pc, Βιντεοπροβολέας, Διαδίκτυο, word, power point.

 Το υλικό που παρήγαγαν οι μαθητές το ανήρτησαν στο δικτυακό μου τόπο και είναι διαθέσιμο στους παρακάτω συνδέσμους, χωρίς να υποστεί καμιά επεξεργασία από τον διδάσκοντα.

 1η ομάδα    2η ομάδα   3η ομάδα   4η ομάδα   5η ομάδα   6η ομάδα


 Στους μαθητές δόθηκαν τα παρακάτω φύλλα εργασίας.


Φύλλο εργασίας 1ης  ομάδας

Αντλώντας στοιχεία από τους ιστοτόπους στους οποίους παραπέμπουν οι παρακάτω σύνδεσμοι,   να δημιουργήσετε ένα αρχείο  παρουσιάσεων (power point)   στο οποίο θα δώσετε  την ονομασία  (1omada1) και στη συνέχεια θα το αναρτήσετε  στα αρχεία του τμήματος.

 Σχετικό  απόσπασμα του κειμένου:

Ἐπεὶ δὲ τὰ ἐν τῇ Λαμψάκῳ κατεστήσατο, ἔπλει ἐπὶ τὸ Βυζάντιον καὶ Καλχηδόνα. οἱ δ᾽ αὐτὸν ὑπεδέχοντο, τοὺς τῶν Ἀθηναίων φρουροὺς ὑποσπόνδους ἀφέντες. οἱ δὲ προδόντες Ἀλκιβιάδῃ τὸ Βυζάντιον τότε μὲν ἔφυγον εἰς τὸν Πόντον, ὕστερον δ᾽ εἰς Ἀθήνας καὶ ἐγένοντο Ἀθηναῖοι. 

 Ειδικές οδηγίες

Το αρχείο σας θα περιλαμβάνει: α) χάρτη της περιοχής της Καλχηδόνας και του Βυζαντίου  β) Σύντομη  ιστορία των 2 πόλεων μέχρι τη στιγμή που  τις κυριεύει ο Αλκιβιάδης γ)  Τον τρόπο με τον οποίο τις κυρίευσε ο Αλκιβιάδης και το ρόλο των προδοτών  και δ)  Προσωπική σας  εκτίμηση   (με επιχειρήματα και αφού το συζητήσετε μεταξύ σας ) σχετικά με το αν ήταν ή όχι ορθή η επιλογή των κατοίκων τους να δεχθούν το Λύσανδρο τη συγκεκριμένη στιγμή.  Το αρχείο να μην υπερβαίνει τις 15 διαφάνειες.


 Φύλλο εργασίας 2ης  ομάδας

1.     Υποθέστε ότι είστε κάτοικοι του Βυζαντίου και φτάνει η πληροφορία ότι ο Λύσανδρος καταπλέει μετά το θρίαμβό του στους Αιγός ποταμούς.

Γράψτε 1  διαλογικό κείμενο (word που θα το ονομάσετε 1omada2 και στη συνέχεια  θα το αναρτήσετε  στα αρχεία του τμήματος) στο οποίο  αρχικά συζητά ένας προδότης με έναν Αθηναίο φρουρό  και στη συνέχεια  ένας ολιγαρχικός (άρα εχθρός των Αθηναίων) με έναν άλλο ολιγαρχικό .

Σχετικό  απόσπασμα του κειμένου:

Ἐπεὶ δὲ τὰ ἐν τῇ Λαμψάκῳ κατεστήσατο, ἔπλει ἐπὶ τὸ Βυζάντιον καὶ Καλχηδόνα. οἱ δ᾽ αὐτὸν ὑπεδέχοντο, τοὺς τῶν Ἀθηναίων φρουροὺς ὑποσπόνδους ἀφέντες. οἱ δὲ προδόντες Ἀλκιβιάδῃ τὸ Βυζάντιον τότε μὲν ἔφυγον εἰς τὸν Πόντον, ὕστερον δ᾽ εἰς Ἀθήνας καὶ ἐγένοντο Ἀθηναῖοι. 

Ειδικές οδηγίες

Μπορείτε να  αποκτήσετε κάποιο  αρχαιοπρεπές  όνομα και η αλλαγή του ομιλητή να εμφαίνεται με τη χρήση παύλας.  Για να είναι επιτυχής ο διάλογος θα πρέπει να ανταποκρίνεται στο συγκεκριμένο επικοινωνιακό πλαίσιο και με δεδομένο ότι πριν από λίγο  σφαγιάστηκαν από το Λύσανδρο οι Αθηναίοι αιχμάλωτοι.

Σχετικό  απόσπασμα του κειμένου:

2.     Επισκεφθείτε το λεξικό της Πύλης για την ελληνική γλώσσα και μεταφέρετε στο ίδιο αρχείο τις σημασίες της λέξης «αρμοστής»


Φύλλο εργασίας 3ης  ομάδας

1.     Υποθέστε ότι είστε μέλη του πληρώματος της Παράλου και ταξιδεύετε με για να ανακοινώσετε τη συμφορά στους συμπολίτες σας. 

Γράψτε 1  διαλογικό κείμενο (word που θα το ονομάσετε 1omada3 και στη συνέχεια  θα το αναρτήσετε  στα αρχεία του τμήματος ) το οποίο  θα χωρίζεται σε 2 μέρη: α) στο πρώτο (εργασία α΄ υποομάδας)  η συζήτηση θα  γίνει στην αρχή του ταξιδιού και θα περιστρέφεται γύρω από την καταστροφή στους Αιγός ποταμούς ( προσπάθεια να φωτιστούν πτυχές της επιχείρησης, απόδοση ευθυνών, θρήνος για φίλους κ.λπ.)   β)  στο δεύτερο (εργασία β΄ υποομάδας)  η συζήτηση θα διεξαχθεί  λίγο πριν την άφιξη στον Πειραιά και θα περιστρέφεται γύρω από το πώς θα το ανακοινώσετε στους Αθηναίους, για το πώς θα το δεχθούν και για το πώς διαγράφεται πλέον η κατάσταση.

Μπορείτε να  αποκτήσετε  όλα τα μέλη της ομάδας  κάποιο αρχαιοπρεπές όνομα,  ώστε να διευκολυνθεί η κατασκευή του διαλόγου. Για να είναι επιτυχής ο διάλογος θα πρέπει να ανταποκρίνεται στο συγκεκριμένο επικοινωνιακό πλαίσιο και με δεδομένο ότι πριν από λίγο  μια τεράστια ναυτική δύναμη που αποτελούσε το σύμβολο της ισχύος των Αθηναίων κατέρρευσε και η πόλη πια  μένει εντελώς απροστάτευτη.


 Φύλλο εργασίας 4ης  ομάδας

Αντλώντας στοιχεία από τους ιστοτόπους στους οποίους παραπέμπουν οι παρακάτω σύνδεσμοι   να δημιουργήσετε ένα αρχείο  παρουσιάσεων (power point)   στο οποίο θα δώσετε  την ονομασία  (1omada4) και στη συνέχεια θα το αναρτήσετε  στα αρχεία του τμήματος.

Σχετικό  απόσπασμα του κειμένου:

Ἐν δὲ ταῖς Ἀθήναις τῆς Παράλου ἀφικομένης νυκτὸς ἐλέγετο ἡ συμφορά, καὶ οἰμωγὴ ἐκ τοῦ Πειραιῶς διὰ τῶν μακρῶν τειχῶν εἰς ἄστυ διῆκεν, ὁ ἕτερος τῷ ἑτέρῳ παραγγέλλων·

 Ειδικές οδηγίες

Το αρχείο σας θα περιλαμβάνει: α)  σύντομες πληροφορίες για την Πάραλο και τα υπόλοιπα ιερά πλοία των Αθηναίων β) σύντομη αναφορά που θα συνοδεύεται από εικονιστικό υλικό για  τις Αθηναϊκές τριήρεις  και το θεσμό της  «τριηραρχίας» γ) αφού μελετήσετε τα χαρακτηριστικά της τριήρους, να  αναφέρετε τα πλεονεκτήματα ή  (και τα μειονεκτήματα) σε περίπτωση πολεμικής εμπλοκής.

Το αρχείο να μην υπερβαίνει τις 15 διαφάνειες.

Μόνο εφόσον  ολοκληρώσετε την εργασία σας, μπορείτε να  πραγματιοποιήσετε εικονική επίθεση  στον αντίπαλο με αρχαίο πολεμικό  πλοίο.


Φύλλο εργασίας 5ης  ομάδας

Στο κείμενο γίνεται λόγος για δεινά που προξένησαν οι Αθηναίοι την περίοδο της ισχύος τους σε διάφορες πόλεις. Αφού μεταβείτε στη σελίδα του Μικρού Απόπλου και εντοπίσετε τις αναφορές του Θουκυδίδη (σε μετάφραση Ελ. Βενιζέλου) στα αντίστοιχα γεγονότα   να δημιουργήσετε ένα αρχείο  παρουσιάσεων (power point)   στο οποίο θα δώσετε  την ονομασία  (1omada5) και στη συνέχεια θα το αναρτήσετε  στα αρχεία του τμήματος. (Σχετικά  εδάφια: Ιστορία Θουκυδίδη : 5,116 4,122 και 5,32 /5,3/ 4, 57 )

Σχετικό  απόσπασμα του κειμένου:

ὥστ᾽ ἐκείνης τῆς νυκτὸς οὐδεὶς ἐκοιμήθη, οὐ μόνον τοὺς ἀπολωλότας πενθοῦντες, ἀλλὰ πολὺ μᾶλλον ἔτι αὐτοὶ ἑαυτούς, πείσεσθαι νομίζοντες οἷα ἐποίησαν Μηλίους τε Λακεδαιμονίων ἀποίκους ὄντας, κρατήσαντες πολιορκίᾳ, καὶ Ἱστιαιέας καὶ Σκιωναίους καὶ Τορωναίους καὶ Αἰγινήτας καὶ ἄλλους πολλοὺς τῶν Ἑλλήνων.

Ειδικές οδηγίες

Το αρχείο σας για κάθε περίπτωση ξεχωριστά θα περιλαμβάνει: α) Το όνομα της πόλης και  χάρτη της ευρύτερης περιοχής. β) Το συγκεκριμένο απόσπασμα του Θουκυδίδη  γ) Αξιολόγηση της συμπεριφοράς των Αθηναίων και παραλληλισμό με σημερινές καταστάσεις. Η τελευταία διαφάνεια να αναφέρεται στο αν  είναι δικαιολογημένη η ανησυχία των Αθηναίων ή αν ισχύει στην περίπτωσή τους ή έκφραση: «Εξ ιδίων κρίνουν τα αλλότρια».   Το αρχείο να μην υπερβαίνει τις 15 διαφάνειες.


 Φύλλο εργασίας 6ης  ομάδας

Στο κείμενο γίνεται λόγος για  "αποφάσεις που πήρε η εκκλησία του δήμου" εκείνη την κρίσιμη μέρα. Αφού  επισκεφθείτε τον παρακάτω δικτυακό τόπο  και αντλήσετε πληροφορίες,  να δημιουργήσετε ένα αρχείο  παρουσιάσεων (power point)   στο οποίο θα δώσετε  την ονομασία  (1omada6) και στη συνέχεια θα το αναρτήσετε  στα αρχεία του τμήματος.

 Σχετικό  απόσπασμα του κειμένου:

τῇ δ᾽ ὑστεραίᾳ ἐκκλησίαν ἐποίησαν, ἐν ᾗ ἔδοξε τούς τε λιμένας ἀποχῶσαι πλὴν ἑνὸς καὶ τὰ τείχη εὐτρεπίζειν καὶ φυλακὰς ἐφιστάναι καὶ τἆλλα πάντα ὡς εἰς πολιορκίαν παρασκευάζειν τὴν πόλιν.

Ειδικές οδηγίες

Το αρχείο σας  θα περιλαμβάνει: α) σύντομες πληροφορίες για το θεσμό και τις αρμοδιότητες της εκκλησίας του δήμου και αξιολόγηση των συγκεκριμένων αποφάσεων τη δεδομένη στιγμή  (Αν πιστεύετε  ότι θα μπορούσαν να πάρουν κάποια  άλλη απόφαση να την αναφέρετε) β) σύγκριση και αξιολόγηση της άμεσης δημοκρατίας και της αντιπροσωπευτικής, δεδομένου ότι και σήμερα παίρνονται πολύ κρίσιμες αποφάσεις για το μέλλον της χώρας μας από τη βουλή

 Το αρχείο να μην υπερβαίνει τις 15 διαφάνειες.